Γιατί πρέπει να μουσκεύεις τους ξηρούς καρπούς


Το ήξερες; Εγώ όχι, τώρα όμως που έμαθα πώς μια εξαιρετική τροφή, γίνεται έτσι ακόμη πιο εξαιρετική, μπορώ να μην το μοιραστώ μαζί σου; Όχι βέβαια. Λοιπόν, γιατί να μουσκέψεις τους ξηρούς καρπούς; Η απάντηση από την Κυριακή Απέργη, Κλινική Διαιτολόγο-Διατροφολόγο με εξειδίκευση στις Διατροφικές Διαταραχές που γνώρισα με αφορμή τα βιωματικά σεμινάρια της Novartis για τις γυναίκες με καρκίνο του μαστού.

#shapetaperaki Οι πιο χορταστικοί και εύπεπτοι ξηροί καρποί ever!
#shapetaperaki
Οι πιο χορταστικοί και εύπεπτοι ξηροί καρποί ever!

Τι μου είπε λοιπόν η διαιτολόγος Κυριακή Απέργη:

Το «μαγικό άγγιγμα» του νερού αναβαθμίζει όλους τους καρπούς, τους σπόρους, τα όσπρια και τα δημητριακά. Ο λόγος;

Κανονικά έχουν υψηλά επίπεδα φυτικού οξέος, μιας υδατοδιαλυτής ουσίας, που τα προστατεύει μεν από εξωτερικούς παράγοντες, ώστε να σπαρθούν και να βλαστήσουν, αλλά η πρόσληψη μεγάλης ποσότητας φυτικού οξέος οδηγεί στην εμφάνιση διαφόρων θεμάτων υγείας, ελλείψεων και γαστρεντερικής δυσφορίας, ενώ από την άλλη πλευρά δεσμεύει πολλά θρεπτικά συστατικά, όπως ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος, το ασβέστιο και το μαγνήσιο.

Οι ξηροί καρποί περιβάλλονται επίσης και με άλλες «επιβλαβείς» υδατοδιαλυτές ουσίες (όπως η ταννίνη), τοξίνες (αφλατοξίνες), αλλεργιογόνα, ερεθιστικούς, χημικούς παράγοντες, συντηρητικά, φυτοφάρμακα, φυσικούς παράγοντες και σκόνες. Το μούλιασμα τις απομακρύνει σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Τι άλλο κάνει το μούλιασμα; Διευκολύνει την πέψη, την διάσπαση των φυτικών ινών και την απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, ενεργοποιώντας τα ένζυμα, που περιέχουν οι καρποί που τρώμε. Και τέλος απενεργοποιεί τους αναστολείς ενζύμων. Οι αναστολείς υπάρχουν στον καρπό, ώστε όταν υπάρχει λίγο νερό, ο σπόρος να παραμείνει αδρανής, παρεμβαίνοντας όμως στην φυσική διαδικασία της πέψης και οδηγώντας έτσι σε πεπτικά προβλήματα και γαστρεντερική δυσφορία.

Τους μούσκεψα όλο το βράδυ.
Τους μούσκεψα όλο το βράδυ.

Πώς θα τους μουλιάσεις/μουσκέψεις

Βάζεις τους ξηρούς καρπούς ή τους σπόρους σε ένα μεγάλο μπολ, τους ξεπλένεις μια φορά με νερό και στην συνέχεια τους ξαναβάζεις στο μπολ και τους σκεπάζεις με φιλτραρισμένο ή βρασμένο νερό. Μπορείς αν θέλεις να χρησιμοποιήσεις ένα μείγμα νερού-φυσικού αλατιού (1-2 κουταλιές της σούπας αλάτι ανά 1 λίτρο νερό) ή νερού με σταγόνες λεμόνι ή με ορό γάλακτος και αφήνεις να ενυδατωθούν για 10΄ή ιδανικά για 7 ώρες ή όλη τη νύκτα. Τέλος, ξεπλένεις τους ξηρούς καρπούς σας και τους φυλάς στο ψυγείο σαν φρέσκο φρούτο 1-2 μέρες.

Με αυτό τον τρόπο, οι περισσότεροι ξηροί καρποί γίνονται πιο μαλακοί, αλλά και πιο χορταστικοί. Οι σπόροι λιναριού ή chia γίνονται κολλώδεις, τα καρύδια Βραζιλίας ή τα Μακαντάμια δεν απορροφούν καλά υγρασία λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε λιπαρές ουσίες και τα κάσιους ή τα καρύδια θέλουν μόνο 10’ μούλιασμα.

Περιμένω τη γνώμη σου!

Σε φιλώ,

Ελένη

 

Advertisements

16 thoughts on “Γιατί πρέπει να μουσκεύεις τους ξηρούς καρπούς

  1. ΑΧ! τι μου έκανες!
    Απ΄τη μέρα που άρχισα να τα μουλιάζω (βασικά καρύδια 10′ και αμύγδαλα 7 ώρες), δεν μπορώ να τα φάω αλλιώς! 😛
    Άσε που τα πήρε μυρωδιά ο σύζυξ και μου τα τρώει όλα! χαχαχα! 😀

    AΦιλάκιααααααααααααααααααααααα!

    Αρέσει σε 1 άτομο

    1. Συμφωνώ! Εγώ έχω μουλιάσει μόνο αμύγδαλα γιατί δεν έχω πάρει καρύδια, αλλά πώς τα τρώγαμε πριν;;;;;; Δεν είναι σαν να τα έκοψες μόλις από το δέντρο; (Τσάγαλα τα λένε;)
      Καλημέρααααααα

      Μου αρέσει!

      1. Καλημέρα Ελένη μου!
        Έχεις απόλυτο δίκιο (πάλι!) είναι σαν να τα τρως απ΄ το δέντρο, βλέπεις έχω τρεις καρυδιές και ξέρω! 😉
        Να πάρεις καρύδια γιατί είναι η καλύτερη τροφή για τον εγκέφαλο, εξάλλου αν δεις το ξεφλουδισμένο καρύδι, είναι ίδιο με τα δυο ημισφαίρια του εγκεφάλου μας! 😛
        Υπέροχη Φύση και τόσο σοφή!

        ΑΦιλάκια πάντα τρυφερά και καλή μας δύναμη! 🙂

        Αρέσει σε 1 άτομο

  2. ΤΡΟΜΕΡΟ! χίλια ευχαριστώ (και πάλι!) γιατί δεν το ήξερα και επειδή είμαι χορτοφάγος, οι ξηροί καρποί είναι πολύ σημαντικοί για τη καθημερινή μου διατροφή! 😛
    Τρέχωωωωωωωωωωωωωωωωω να τους μουλιάσω σύμφωνα με τις οδηγίες σου!
    Βασικά τρώω αμύγδαλα και καρύδια,… τώρα δεν νομίζω πως χρειάζεται να μουλιάσω τα αποξηραμένα κράμπερι, δαμάσκηνα, βερίκοκα και σύκα που τρώω, για πες; 😎

    ΑΦιλάκια ενθουσιασμένα! 🙂

    Αρέσει σε 1 άτομο

    1. Αν μουλιάσεις τα αποξηραμένα φρούτα σίγουρα θα μαλακώσουν, γιατί δεν κάνεις δοκιμές ξεκινώντας από περίπου 10 λεπτά; Αυτό που τόνισε η διαιτολόγος και δεν θυμάμαι αν το έχω γράψει, αφού είσαι χορτοφάγος όμως μπορεί να το ξέρεις, είναι πως πρέπει να τρώμε 4 brazilian nuts τη μέρα για το σελήνιο που περιέχουν. Κι αυτά νομίζω θα έιναι πιο νόστιμα μουλιασμένα.

      Μου αρέσει!

      1. Πώς λέγονται τα brazilian nuts στα Ελληνικά για να τ’ αναζητήσω στο σούπερ-μάρκετ ή απλά με την «ξένη» ονομασία;
        Merci πολύ! 😛

        Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s