Θα είσαι έγκυος τα Χριστούγεννα; Τα ναι, τα όχι και τα ίσως στο γιορτινό τραπέζι!


Σου φαίνονται μακρινά; Δεν είναι και τόσο και παρότι ο καιρός δεν ταιριάζει, βγήκαν οι πρώτες διαφημίσεις του Jumbo, ανοίγοντας επίσημα την εορταστική περίοδο. «Ξεφυλλίζοντας» παλιά μου αρχεία, βρήκα το παρακάτω άρθρο, που μου φάνηκε πως θα έχει ενδιαφέρον αν είσαι έγκυος αυτή την περίοδο. Στο άρθρο έχει συνεργαστεί η κλινική διαιτολόγος Γεωργία Καπώλη.

Σε φιλώ,

Ελένη

merry_christmas_baby

Τα ναι, τα όχι και τα ίσως στο γιορτινό τραπέζι 

Τραπέζια παραφορτωμένα με ένα σωρό ορεκτικά, γιορτινά φαγητά και γλυκίσματα. Για να μην αναφέρουμε τα κάθε είδους ποτά και ξηρούς καρπούς και σνακ. Κι όλα τους είναι εντυπωσιακά και πεντανόστιμα. Είναι όμως κατάλληλα για τη διατροφή σας στην περίοδο της εγκυμοσύνης;

Καλέσματα, εορταστικά τραπέζια στο σπίτι, γλυκά και κεράσματα στη δουλειά… όλα όσα έχουν να κάνουν με το φαγητό φτάνουν στον υπερθετικό βαθμό τους κατά το δεκαπενθήμερο των γιορτών. Σίγουρα η στέρηση δεν είναι η απάντηση και η εγκυμοσύνη σας δεν σας απαγορεύει να διασκεδάσετε, να δοκιμάσετε, να απολαύσετε και να ξεφύγετε από το καθημερινό διατροφικό σας πρόγραμμα. Η ιδιαιτερότητα της αναμονής όμως είναι πως παρότι τα περισσότερα τρόφιμα ή ομάδες τροφίμων είναι πολύ υγιεινά και ωφέλιμα για εσάς υπάρχουν ορισμένα άλλα που είναι καλό να αποφύγετε καθώς μπορεί να είναι επιβαρυντικά ή ακόμη και επικίνδυνα για την υγεία σας και την υγεία του εμβρύου που μεγαλώνει μέσα σας.

Τα ναι – οι τροφές που θα σας κάνουν καλόBest-Turkey-To-Go-Carlton-Hotel

  • Οι βραστές σαλάτες (μπρόκολο, κουνουπίδι, παντζάρια) είναι ιδανικές γιατί σας παρέχουν πολύτιμα θρεπτικά συστατικά χωρίς να σας επιβαρύνουν. Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (μαρούλι, σπανάκι, ρόκα) είναι επίσης πολύ υγιεινά και θα σας προσφέρουν το φυλλικό οξύ που είναι πολύ σημαντικό για το σχηματισμό του νευρικού συστήματος του εμβρύου -αλλά– είναι σημαντικό να είναι καλά πλυμένα γιατί διαφορετικά μπορεί να είναι μολυσμένα με τοξόπλασμα, ένα μικρόβιο που μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνο στην αρχή της εγκυμοσύνης.
  • Η γαλοπούλα που συνηθίζουν οι περισσότερες οικογένειες είναι μια πολύ υγιεινή επιλογή κρέατος, μπορείτε έτσι να φάτε χωρίς κανέναν ενδοιασμό, αρκεί το κομμάτι που θα επιλέξετε να είναι καλοψημένο, χωρίς καθόλου ροζ κρέας ή αίμα. Αλλά και τα υπόλοιπα είδη κρέατος που τρώμε στις γιορτές (χοιρινό ή κατσικάκι) είναι μια χαρά, αρκεί να μην το παρακάνετε στην ποσότητα επειδή είναι αρκετά βαριά.
  • Οι ξηροί καρποί περιέχουν πολλές βιταμίνες, λιπαρά οξέα και μέταλλα που τους κάνουν ανεκτίμητους για τον οργανισμό σας. Προτιμήστε ωστόσο τους ανάλατους –αν μάλιστα είναι και άψητοι θα σας είναι ακόμη πιο ωφέλιμοι- αλλά περιοριστείτε σε μια μικρή χούφτα την ημέρα.
  • Αν έχετε όρεξη για κάτι γλυκό μερικά αποξηραμένα φρούτα είναι μια τέλεια επιλογή: σύκα, βερίκοκα, δαμάσκηνα, σταφίδες θα καλύψουν την ανάγκη σας για γλυκό και θα σας προσφέρουν βιταμίνες και μέταλλα.
  • Γιορτές είναι, φυσικά θα φάτε τα παραδοσιακά γλυκά. Ένας μικρός κουραμπιές ή ένα μελομακάρονο την ημέρα δεν θα σας κάνει κακό αρκεί να περιοριστείτε στο ένα! Μάλιστα, τα μελομακάρονα είναι πιο υγιεινά αφού περιέχουν ξηρούς καρπούς και ελαιόλαδο και όχι βούτυρο όπως οι κουραμπιέδες ενώ δεν είναι τηγανιτά σαν τις δίπλες.

images

Τα ίσως – δοκιμάστε αλλά σε μικρή ποσότητα

Στην κατηγορία αυτή δεν υπάρχουν τροφές που μπορεί να σας βλάψουν, ειδικά όμως αν διανύετε το τρίτο τρίμηνο μπορεί να επιβαρύνουν το στομάχι σας ή να αυξήσουν κατά πολύ την πρόσληψη λιπαρών και ζάχαρης στη διατροφή σας με αποτέλεσμα κατακράτηση υγρών, δυσπεψία, καούρα, αίσθημα δυσφορίας.

  • Το αλκοόλ: δεν υπάρχουν έρευνες που να καταδεικνύουν την ακριβή ποσότητα αλκοόλ που μπορεί να βλάψει ένα έμβρυο, και πιθανότατα ένα ποτηράκι κρασί ή σαμπάνια αυτές τις μέρες θα είναι αβλαβές, το καλύτερο όμως είναι να το αποφεύγετε εντελώς αυτή την περίοδο. Αν πάντως θελήσετε να πιείτε λίγο προτιμήστε να αραιώσετε το κρασί σας με νερό, παγάκια ή με σόδα και όχι με αναψυκτικό που θα σας προσθέσει άχρηστες θερμίδες εξαιτίας της ζάχαρης.
  • Βαριά και πικάντικα φαγητά: η γέμιση της γαλοπούλας, λουκάνικα, αλλαντικά, λιπαρά τυριά. Τα λιπαρά και τα βαριά μπαχαρικά που περιέχουν μπορεί να σας προκαλέσουν καούρα, δυσπεψία ή ακόμη και τάση για εμετό.
  • Αλμυρά σνακ, όπως οι αλατισμένοι ξηροί καρποί και τα συνοδευτικά κρακεράκια ή ακόμη και οι ελιές που συνοδεύουν συχνά τα ποτά, σε μεγάλη ποσότητα μπορεί να σας επιδεινώσουν το πρήξιμο και την κατακράτηση υγρών.

Τα όχι – αποφύγετέ τα sushi_during_pregnancy

  • Σάλτσες που περιέχουν ωμό αβγό όπως είναι η σπιτική μαγιονέζα ή το αβγολέμονο που δεν έχει πάρει βράση. Το ωμό αβγό μπορεί να είναι μολυσμένο με το πολύ επικίνδυνο μικρόβιο της σαλμονέλας και γι’ αυτό θα πρέπει να είστε πολύ προσεκτική όταν καταναλώνετε γλυκά (όπως σε κάποιες συνταγές σπιτικής μους) και σάλτσες που μπορεί να περιέχουν ωμό κρόκο. Ωστόσο η μαγιονέζα του εμπορίου είναι παστεριωμένη, οπότε δεν υπάρχει φόβος για την κατανάλωσή της. Επίσης πολλές φορές στο γλάσο επάνω σε κέικ ή cupcakes περιέχεται άψητο ασπράδι, οπότε καλό είναι να το αποφύγετε.
  • Όχι καλά μαγειρεμένο κρέας. Σε άλλες περιπτώσεις μπορείτε να απολαύσετε μισοψημένη τη μπριζόλα ή το φιλέτο σας, τώρα όμως που είστε έγκυος αποφεύγετε το κρέας “με το αίμα του” καθώς μπορεί να είναι επικίνδυνο για διάφορα βακτήρια, όπως κολοβακτηρίδιο, τοξόπλασμα ή σαλμονέλα. Είτε είστε έγκυος είτε όχι, να θυμάστε πως τα πουλερικά είναι το κρέας που πρέπει να είναι πάντα καλά ψημένο –πάλι εξαιτίας της σαλμονέλας- γι’ αυτό δίνετε ιδιαίτερη προσοχή στο ψήσιμό του, ειδικά στα σημεία κοντά στα κόκκαλα.
  • Μαλακά και μη παστεριωμένα τυριά. Η πλειοψηφία των ελληνικών τυριά είναι ασφαλή για κατανάλωση αφού φτιάχνονται από παστεριωμένο γάλα. Αν έχετε στο τραπέζι μαλακά τυριά μικρών παραγωγών για καλό και για κακό είναι καλύτερο να τα αποφύγετε. Τα τυριά που γενικά θα αποφύγετε αυτή την περίοδο είναι το ροκφόρ, το καμαμπέρ και το μπρι, που φτιάχνονται από μη παστεριωμένο γάλα.
  • Επίσης αποφύγετε το πατέ που είναι πουρές από εντόσθια, για τους ίδιους λόγους.

 

Και 3 τελευταίες συμβουλές

  1. Την περίοδο της εγκυμοσύνης, η διαδικασία της πέψης σας γίνεται με πιο αργό ρυθμό και η φουσκωμένη μήτρα πιέζει το στομάχι και το διάφραγμά σας. Ο συνδυασμός αυτών των δύο είναι… καυτός! Αν φάτε μεγάλες ποσότητες φαγητού, λιπαρών και βαριών γλυκών τότε είναι πολύ πιθανό να περάσετε τις νύχτες των γιορτών υποφέροντας από καούρες και δυσπεψία. Προτιμάτε τα μικρά και συχνά γεύματα, δοκιμάστε όλες τις αγαπημένες σας γεύσεις αλλά προσπαθήστε να μην το παρακάνετε. Γενικά προσπαθήστε να διατηρήσετε τις διατροφικές σας συνήθειες και κατά τις γιορτές και …ενδώστε σε παρασπονδίες μόνο στα εορταστικά τραπέζια.
  2. Δεν υπάρχει λόγος να στερηθείτε τα παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα γλυκά επειδή είστε έγκυος. Μπορείτε όμως να τα καταναλώνετε “έξυπνα”, ώστε να μην επιβαρύνετε ούτε την πέψη ούτε τη διατροφή σας. Αποφύγετε το γλυκό μετά το φαγητό, αλλά φάτε άφοβα ένα μελομακάρονο, έναν κουραμπιέ ή μία δίπλα ως σνακ μαζί με το απογευματινό σας ρόφημα δυο τρεις φορές την εβδομάδα.
  3. Αν είστε στην αρχή της εγκυμοσύνης σας και νιώθετε συχνά ναυτίες προσπαθήστε να φάτε όσο πιο ελαφριά γίνεται. Ένα μικρό μπολ με σαλάτα, λίγες πατάτες φούρνου και μερικές λεπτές φέτες στήθος γαλοπούλας θα σας χορτάσουν χωρίς να επιβαρύνουν το στομάχι σας που… δοκιμάζεται αυτή την περίοδο! Καλό είναι όχι μόνο αυτή την περίοδο αλλά και γενικότερα να ακολουθείτε τον χρυσό κανόνα της διατροφής: γεμίζουμε το μισό μας πιάτο με λαχανικά ή σαλάτα και το υπόλοιπο με το κυρίως γεύμα.
Advertisements

3 thoughts on “Θα είσαι έγκυος τα Χριστούγεννα; Τα ναι, τα όχι και τα ίσως στο γιορτινό τραπέζι!

  1. Ότι πρέπει το άρθρο σου για εμένα Ελένη μου!!!!
    Αλλά μου τα χαλάει στα μελομακάρονα! Τρώώ παραπάνω από 1 την ημέρα. Βέβαια είναι πολύ μικράκια. Μπουκίτσες.
    Τα υπόλοιπα ήταν πολύ χρήσιμα και μπορώ να τα ακολουθήσω! χιχι!

    Αρέσει σε 1 άτομο

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s