Πώς βοηθάμε το μωρό να μιλήσει;


Όταν ήταν ο γιος μου 4 περίπου χρονών, οι άγνωστοι που συναντούσαμε στις βόλτες μας, ακόμη και κάποιοι συγγενείς και φίλοι που δεν ήταν καθημερινά με το παιδί, δεν καταλάβαιναν τι έλεγε. Αυτό ήταν το πρώτο καμπανάκι για ψάξω μήπως το παιδί χρειαζόταν λογοθεραπεία. Και χρειαζόταν. Και έκανε ένα περίπου εξάμηνο και τελείωσε η ιστορία! Αν ωστόσο δεν τον είχαμε πάει, δεν ξέρω αν θα ήταν τόσο απλό να διορθώσει μόνος του τα προβλήματα ομιλίας που αντιμετώπιζε.

Πανελλαδική ημέρα λογοθεραπείαςΓιατί τα θυμήθηκα αυτά; Χάρη στην Πανελλαδική Ημέρα Λογοθεραπείας που γιορτάζεται την Κυριακή 10 Μαΐου στο Ζάππειο με τη συμβολή της Bayer και θα σου σύστηνα πραγματικά να πας αν υποψιάζεσαι πως μπορεί το μικρό σου να έχει ανάγκη από μια μικρή ή μεγαλύτερη βοήθεια από ειδικούς για να αναπτύξει καθαρότερη ομιλία.

 

Και, επειδή όπως ίσως υποψιάζεσαι έχω ένα, χμ, μεγάλο αρχείο άρθρων, βρήκα αυτό το απόσπασμα από ένα θέμα που είχα γράψει για το περιοδικό Παιδί και Νέοι Γονείς το 2002, που νομίζω είναι ενδιαφέρον και σχετικό. Τα επιστημονικά στοιχεία τα είχα πάρει από τη Μαρινέλλα Τσουκαλά, Παθολόγο Λόγου και Ομιλίας.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το μωρό ή το νήπιο να αναπτύξει το λόγο του

Έχοντας ηρεμία και ησυχία στο σπίτι κάποιες ώρες

Ο κόσμος που ζούμε είναι εξαιρετικά θορυβώδης. Πολλοί από εμάς έχουμε όλη τη μέρα ανοιχτή την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο. Στο δρόμο ακούμε τη συνεχή βουή των αυτοκινήτων ακόμη και στα καταστήματα ή το σούπερ μάρκετ ακούγεται μουσική. Ως ενήλικες οι διαφορετικοί αυτοί ήχοι δεν μας προκαλούν πρόβλημα στο να επικεντρώσουμε την προσοχή μας στον ήχο που θέλουμε να ακούσουμε. Γι’ αυτό και δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πόσο δύσκολο γίνεται με αυτές τις συνθήκες για τα παιδιά να μπορέσουν να επικοινωνήσουν.

360_babies_tv_0302

Τα μωρά και τα μικρά παιδιά έχουν ανάγκη από ησυχία για να μπορέσουν να επικεντρώσουν την προσοχή τους σε αυτό που κάνουν: στις πρώτες λέξεις, το τραγουδάκι ή τη μουσική που ακούν ώστε να μπορέσουν να αναπτύξουν τις ικανότητές τους στην ομιλία. Τα παιδιά που δεν έχουν αυτά τα «διαλείμματα ησυχίας» μπορεί να εμφανίσουν δυσκολίες στην ακοή και στην κατανόηση, που κάποιες από αυτές μπορεί να διαρκέσουν σε όλη την παιδική ηλικία.

Περνάμε δημιουργικό χρόνο οι δυο μας καθημερινά

Δυστυχώς ακόμη κι αυτό είναι πολλές φορές δύσκολο να το κάνουμε καθημερινά εξαιτίας του υπερφορτωμένου προγράμματος που έχουμε οι γονείς. Ο μόνος τρόπος για να το κατορθώσουμε είναι να το …προγραμματίσουμε. Γιατί ένα «ραντεβού» 20 λεπτών ή μισής ώρας, μόνες μας με το παιδί ή μόνος ο μπαμπάς με το παιδί, είναι ικανό να βοηθήσει το μωρό μας να κάνει άλματα στην ανάπτυξη της ομιλίας του. Αυτή τη «δική μας» ώρα μπορούμε να παίξουμε με τα παιχνίδια του περιγράφοντας αυτά που κάνουμε, να «διαβάσουμε» βιβλία με μεγάλες εικόνες, να πούμε τραγουδάκια, να εξερευνήσουμε ένα συρτάρι της κουζίνας ή ότι άλλο φανταστούμε. Μπορούμε ακόμη και να μαγειρέψουμε ή να φτιάξουμε ένα γλυκό βάζοντας το παιδί στο καρεκλάκι του φαγητού ή δίπλα μας να μας βοηθάει. Να του εξηγούμε τι κάνουμε, να ονοματίζουμε τα υλικά και τα σκεύη που χρησιμοποιούμε και να ζητάμε από το μεγαλύτερο παιδί τη βοήθειά του, όταν μπορεί να συμμετέχει.

Τέλειο; Εντάξει, δεν εννοούσα αυτό αλλά η φωτογραφία αξίζει!
Τέλειο; Εντάξει, δεν εννοούσα αυτό αλλά η φωτογραφία αξίζει!

Συζητάμε με το μωρό

Παρατηρώντας μια μαμά με το μικρό μωρό της θα δούμε πολύ συχνά να του απευθύνει μια ερώτηση, να κάνει παύση σαν να περιμένει απάντηση και στη συνέχεια να απαντά η ίδια σαν στη θέση του μωρού. Αυτό που κάνουν από ένστικτο οι μαμάδες έρχονται τώρα οι επιστήμονες, μετά από έρευνες, να μας τονίσουν πόσο σημαντικό είναι για την ανάπτυξη του λόγου στα παιδιά. Όσο περισσότερο μιλάμε στα παιδιά μας από τη μωρουδιακή ηλικία, τόσο πιο γρήγορα θα μιλήσουν κι αυτά και θα χρησιμοποιούν πλούσιο λεξιλόγιο.

μαμά μωρό

Μιλάμε, λοιπόν, τραγουδάμε, κάνουμε απλές ερωτήσεις και αφήνουμε στο μωρό το χρόνο να μας «απαντήσει»–και ένα απλό αγκού είναι αρκετό! Όσο μεγαλώνει το παιδί μπορούμε να εκμεταλλευόμαστε κάθε ευκαιρία για να μιλάμε μαζί του, από το σούπερ μάρκετ μέχρι στο αυτοκίνητο ακόμη και την ώρα που βλέπουμε μαζί ένα παιδικό πρόγραμμα στην τηλεόραση.

Χρησιμοποιούμε απλές προτάσεις

Μπορούμε να βοηθήσουμε τα μωρά και τα μικρά παιδιά να μας καταλαβαίνουν περισσότερο μιλώντας τους με μικρές και απλές προτάσεις, προσέχοντας όμως ώστε να είναι σωστές συντακτικά και γραμματικά. Όσο πιο συχνά τους επαναλαμβάνουμε αυτές τις προτασούλες τόσο τα βοηθάμε να τις κατανοήσουν και να τις επαναλάβουν και τα ίδια. Για παράδειγμα στα μωρά μεταξύ ενός και ενάμισι χρόνου, που καταλαβαίνουν απλές λέξεις, μπορούμε να λέμε προτάσεις όπως «να ο μπαμπάς», «να η γατούλα», «πάρε το ποτήρι», «κάτσε εδώ»… Γρήγορα το παιδί θα αντιληφθεί το νόημα των λέξεων και θα αρχίσει το ίδιο να τις χρησιμοποιεί.

Μιλάμε αργά, με χαμηλή φωνή και σωστό τονισμό

Αυτός ο τύπος ομιλίας αρέσει πολύ στα μωρά και τα μικρά παιδιά και δίνουν μεγαλύτερη προσοχή. Επίσης τους μεταφέρουμε το πολύτιμο μήνυμα ότι το να ακούει και να προσέχει αυτό που λέει ο συνομιλητής του είναι σημαντικό.

Πολλοί γονείς αυθόρμητα, μιλάνε με αυτό τον τρόπο στα παιδιά τους. Αν δεν συμβαίνει αυτό στην περίπτωσή σας είναι εύκολο να τα καταφέρετε με μια μικρή συγκέντρωση.

photo:www.infokids.gr
photo:www.infokids.gr

Δεν διορθώνουμε τα λόγια του παιδιού

Τα μικρά παιδιά παραμορφώνουν χαριτωμένα τις λέξεις είτε χρησιμοποιώντας τη «μωρουδιακή» γλώσσα είτε προσπαθώντας μεν να τα πουν σωστά, μην τα καταφέρνοντας δε. Καλό είναι εμείς να μην τα διορθώνουμε όταν λένε κάτι λάθος, παρά να επαναλαμβάνουμε αυτό που είπαν σωστά. Όταν για παράδειγμα το μωρό λέει «τάτω» μπορούμε να του απαντήσουμε «κάτω; θέλεις να κατέβεις κάτω;».Το να τα διορθώσουμε απλώς τους περνάει το μήνυμα ότι δεν τα καταφέρνουν και ότι δεν μας αρέσει ο τρόπος που μιλάνε.

Όπως επίσης δεν τα βοηθάμε μιλώντας τους με τις μωρουδιακές λέξεις. Φυσικά δεν αποτρέπουμε τα ίδια από το να τις χρησιμοποιούν αλλά εμείς του απαντάμε με τις σωστές λέξεις. Για παράδειγμα όταν το μωρό μας ζητάει «μαμ» μπορούμε να του απαντήσουμε «θέλεις να φας;».

Ελπίζω να σου φάνηκαν χρήσιμες αυτές οι συμβουλές!

Σε φιλώ,

Ελένη

Advertisements

6 thoughts on “Πώς βοηθάμε το μωρό να μιλήσει;

  1. Που να στα λέω! Εγώ μίλησα (και περπάτησα) εννέα μηνών! 🙂
    Από τότε φαινόταν ότι θα γινόμουν πολυλογού! 😉 Φιλιά πολλά!
    (το δέμα το έχει παραλάβει η μαμά, όταν τη δω θα το παραλάβω. 😉

    Αρέσει σε 1 άτομο

  2. πολύ ενδιαφέροντα όλα όσα παραθέτεις, Ελένη μου!
    από τις γνώσεις και την εμπειρία μου θεωρώ ότι ενα παιδάκι που λέει ελάχιστα μετά τα 2 χρόνια, πρέπει να βοηθηθεί. Και επειδή οι γονείς δεν ξέρουν παντα τον τρόπο, χρειάζεται να απευθυνθούμε και σε ειδικούς.
    Κάποιοι θεωρούν ταμπού ακόμα και την επίσκεψη σε λογοθεραπευτή, αλλά σίγουρα δεν θα έπρεπε να είναι.

    Βλέπω πάντως ότι τα μικρότερα παιδιά, ενώ δεν έχουμε τόσο χρόνο να ασχοληθούμε αποκλειστικά μαζί τους, μαθαίνουν πάρα πολλά από τα μεγάλα! οι κόρες μου διασκεδάζουν πολύ να κάνουν τις δασκάλες στα μικρότερα και καμαρώνουν για τις προόδους των μικρών τους μαθητών 🙂
    και σίγουρα , όπως λες, όταν τα έχουμε κοντα με τα μεγαλύτερα αδέλφια τους, μαθαίνουν αυτομάτως πολλά, αναπτύσσοντας την αντίληψη και τον λόγο τους

    από έρευνες που έχουν γίνει, έχει βρεθεί ότι μεγάλοι επιστήμονες ήταν τα μικρότερα παιδιά σε πολύτεκνες οικογένειες

    την αγάπη μου
    Αλεξία

    υγ μπράβο και σε ευχαριστούμε που έχεις καθημερινά να μας παρουσιάσεις από ένα καινούριο θέμα- ανάρτηση!

    Μου αρέσει!

    1. Χαίρομαι πολύ που βρίσκεις ενδιαφέροντα τα θέματά μου! Η ενθάρρυνση με βοηθάει να παραμένω σταθερή σε αυτό το χόμπι που έχω αγαπήσει!
      Φιλιά πολλά

      Μου αρέσει!

  3. Καλημέρα Ελένη! Το ότι η Δάειρα ανέπτυξε τόσο σύντομα την ομιλία της και με τόσο πλούσιο λεξιλόγιο για την ηλικία της, είμαι σίγουρη ότι οφείλεται στο ότι αφιέρωνα τουλάχιστον 30 λεπτά τη μέρα με το να της μιλάω. Μιλάω για 30 λεπτά συνεχόμενα.
    Τώρα με τα δύο, οι ρυθμοί μου είναι πολύ διαφορετικοί και δυστυχώς δεν έχω τις…αντοχές πες το, …δυνάμεις πες το, …χρόνο πες το να κάνω το ίδιο. Είμαι συνεχώς στο τρέξιμο. Βέβαια δε χάνω ευκαιρία να της μιλάω και της μπεμπούλας, όμως αυτό το dedicated 30λεπτο σε καθημερινή βάση δεν καταφέρνω να το βρω. Και βλέπω διαφορές στο ρυθμό ανάπτυξης της ομιλίας σε σχέση με την αδερφή της σε ίδια ηλικία. Είναι βέβαια και στο παιδί…
    Οι συμβουλές σου πάντως είναι πολύ χρήσιμες. Σε φιλώ!

    Αρέσει σε 1 άτομο

    1. Έτσι είναι, κι εγώ το έχω δει στην πράξη. Στο γιο μου, είχα αυτή την «πολυτέλεια» και του αφιέρωνα ώρες και ώρες. Όταν γεννήθηκε η κόρη μου, έχουν διαφορά σχεδόν 2,5 χρόνια, σίγουρα είχα λιγότερο χρόνο για να κάνω το ίδιο πράγμα. Επειδή όμως την είχαμε μαζί μας όταν παίζαμε ή όταν διάβαζα παραμύθια στο γιο μου, νομίζω πως αυτό λειτούργησε επίσης θετικά στο να μιλήσει κι αυτή γρήγορα και με μεγάλο λεξιλόγιο. Έκανα επίσης με την κόρη μου το κλασικό, μαγείρευα ή πήγαινα στο σούπερ μάρκετ μαζί της και της έλεγα συνεχώς λεξούλες και τι κάνω!
      Την καλημέρα μου

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s