Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού: Η έγκαιρη παρέμβαση μετράει (και το γράμμα μιας δασκάλας ειδικής αγωγής στο μικρό μαθητή της)


Δεν θα σκεφτόμουν να γράψω post για τον αυτισμό αν δεν έμενα εντυπωσιασμένη διαβάζοντας κάποια στοιχεία (και συγκινήθηκα και ένιωσα πολλή αισιοδοξία διαβάζοντας το γράμμα μιας δασκάλας ειδικής αγωγής στο μικρό μαθητής της)

Παγκόσμια ημέρα αυτισμού

  • 1 στα 50 παιδιά διαγιγνώσκονται με αυτισμό, καθιστώντας τον πιο κοινό από το συνολικό ποσοστό του παιδικού καρκίνου, του διαβήτη και του AIDS.
  • 1 στα 94 αγόρια υπάγονται στο φάσμα του αυτισμού.
  • 67 παιδιά διαγιγνώσκονται κάθε μέρα με αυτισμό ενώ 1 νέα περίπτωση διαγιγνώσκεται κάθε 20 λεπτά.
  • Εμφανίζεται σε όλες τις φυλετικές, εθνικές και κοινωνικές ομάδες και είναι 4 φορές πιο πιθανό να παρουσιαστεί σε αγόρια απ’ ότι κορίτσια.
  • Ο αυτισμός εμποδίζει (καταστρέφει) την ικανότητα του ατόμου να επικοινωνεί και να σχετίζεται με τους άλλους.
  • Συνδέεται με δύσκαμπτες ρουτίνες και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, όπως η έμμονη ταξινόμηση αντικειμένων ή το να ακολουθεί το άτομο πολύ συγκεκριμένες ρουτίνες και πρόγραμμα στην καθημερινότητά του.
  • Τα συμπτώματα του αυτισμού ποικίλουν από πολύ ήπια έως αρκετά σοβαρά.
  • Δεν υπάρχει κάποιο φαρμακευτικό/ βιολογικό εύρημα για τη θεραπεία του.

αυτισμός

Αυτά είναι τα σοκαριστικά δεδομένα από τον ΠΟΥ και διεθνείς επιδημιολογικές έρευνες, π.χ. από το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Σκανδιναβικές χώρες. Ωστόσο, έχει βρεθεί πως ο αυτισμός δεν διαφοροποιείται σε σχέση με τη φυλή και την καταγωγή οπότε θεωρητικά αυτά τα δεδομένα ισχύουν και για τη δική μας χώρα.

Αν αυτό το θέμα δεν αξίζει να το αναδείξουμε, τότε τι αξίζει, σκέφτηκα και ελπίζω πως θα συμφωνήσεις μαζί μου.

Τι είναι ο αυτισμός

Όπως ορίζεται επιστημονικά ο αυτισμός είναι μία σύνθετη νευροβιολογική διαταραχή που δεν έχει ίαση και τυπικά διαρκεί για όλη τη διάρκεια ζωής του ατόμου. Ο αυτισμός ανήκει στην ομάδα διαταραχών που είναι γνωστή ως Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ASD). Ο αυτισμός προσδιορίστηκε πρώτη φορά το 1943 από τον Dr. Leo Kanner του νοσοκομείου John Hopkins. Την ίδια περίοδο, ο Γερμανός επιστήμονας, Dr. Hans Asperger, περιέγραψε μία ηπιότερη μορφή της διαταραχής που είναι γνωστή ως το Σύνδρομο Asperger. Αυτές οι δύο διαταραχές βρίσκονται στη λίστα του DSM IV (Διαγνωστικό και Στατιστικό εγχειρίδιο για τις Νοητικές Διαταραχές) ως δύο από τις πέντε αναπτυξιακές διαταραχές που συμπεριλαμβάνονται στις διαταραχές αυτιστικού φάσματος.

 

Πότε μπορεί να γίνει η διάγνωση

Ασφαλής διάγνωση για τις διαταραχές αυτιστικού φάσματος συνήθως μπορεί να γίνει από την ηλικία των 3 ετών, αν και η πρόσφατη έρευνα κατεβάζει την ηλικία διάγνωσης μέχρι και στους 6 μήνες. Συνήθως οι γονείς είναι αυτοί που παρατηρούν πρώτοι ασυνήθιστη συμπεριφορά στο παιδί τους ή την αδυναμία του παιδιού τους να κατακτήσει τα τυπικά αναπτυξιακά ορόσημα. Ορισμένοι γονείς περιγράφουν ένα παιδί που διέφερε από την στιγμή της γέννησής του, ενώ άλλοι περιγράφουν ένα παιδί που εξελισσόταν κανονικά και μετά έχασε αυτές τις δεξιότητες. Και νέες μελέτες συμφωνούν με το γονεϊκό ένστικτο, δείχνοντας ότι όταν οι γονείς υποψιάζονται ότι κάτι δεν πάει καλά με το παιδί τους, συνήθως έχουν δίκιο. Αν ανησυχείτε για την ανάπτυξη του παιδιού σας, μην περιμένετε: μιλήστε στον παιδίατρό σας για το να εξεταστεί το παιδί σας για αυτισμό.

Πώς είναι πρακτικά ένα παιδί που είναι «στο φάσμα»;

Και βέβαια μπορείς!
Και βέβαια μπορείς!

 

Ο αυτισμός είναι μία φασματική διαταραχή, που σημαίνει ότι εμφανίζεται με πολλές διαφορετικές μορφές. Μία διάγνωση μπορεί να διαφέρει από ήπιος έως βαρύς αυτισμός, και ενώ τα παιδιά που ανήκουν στο φάσμα είναι πιθανόν να παρουσιάσουν κοινά χαρακτηριστικά, είναι επίσης ξεχωριστά όπως τα χρώματα του ουράνιου τόξου και το καθένα διαχειρίζεται διαφορετικά (grab bag) συμπτώματα. Ενώ ένα παιδί ίσως να μιλάει σπάνια και να δυσκολεύεται να μάθει πώς να γράφει και πώς να διαβάζει, κάποιο άλλο μπορεί να είναι τόσο υψηλά λειτουργικό που να μπορεί να παρακολουθεί μαθήματα σε τυπικό σχολείο. Επίσης κάποιο παιδί μπορεί να είναι τόσο ευαίσθητο στην αίσθηση του υφάσματος που όλες οι ετικέτες θα πρέπει να κόβονται πριν βάλει κάποιο ρούχο, ενώ ο φίλος του που είναι επίσης αυτιστικός μπορεί να μην έχει καθόλου αισθητηριακά προβλήματα.

Η σημασία της πρώιμης παρέμβασης

Αν ένα παιδί διαγνωστεί με αυτισμό, η πρώιμη παρέμβαση είναι κρίσιμη για να επωφεληθεί στο μέγιστο από τις υπάρχουσες θεραπείες και ουσιαστικά, όσο πιο νωρίς ξεκινήσει η παρέμβαση τόσο πιο αποτελεσματική θα είναι. Στον τομέα της πρόληψης, δυστυχώς προς το παρόν δεν υπάρχουν κάποια αποτελεσματικά μέσα για να προλάβουμε τον αυτισμό, ούτε πλήρως αποτελεσματικές θεραπευτικές αγωγές και καμία θεραπεία. Η έρευνα παρ’ όλα αυτά υποδηλώνει, ότι η πρώιμη παρέμβαση σε ένα κατάλληλο εκπαιδευτικό σκηνικό για τουλάχιστον δύο χρόνια στην προσχολική ηλικία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές βελτιώσεις για αρκετά μικρά παιδιά με κάποια διαταραχή του αυτιστικού φάσματος. Τα αποτελεσματικά προγράμματα εστιάζουν στην ανάπτυξη της επικοινωνίας, των κοινωνικών και γνωστικών δεξιοτήτων.

 

Σε φιλώ και εύχομαι δύναμη, θετική σκέψη και πολλή αγάπη στις οικογένειες με αυτιστικά παιδιά.

Ελένη

Πηγή: http://www.autismhellas.gr

 

 

Advertisements

One thought on “Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού: Η έγκαιρη παρέμβαση μετράει (και το γράμμα μιας δασκάλας ειδικής αγωγής στο μικρό μαθητή της)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s